بررسی نقاشی معاصر ایران در مطبوعات
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
- نویسنده مسعود ابوالفضلی
- استاد راهنما محمدکاظم حسنوند
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1377
چکیده
پیشینه ی هنرهای تجسمی در ایران، هم از لحاظ تاریخی و اجتماعی و هم از دیدگاه فرهنگی - هنری و زیبایی شناسی و تاثیر آن بر جریانهای هنری بعدی، دارای ویژگیهایی است که علی الخصوص برای نسل حاضر که به طریقی با مسائل مربوط به هنرهای تجسمی، به ویژه "هنر نقاشی" پیوند دارد، موضوعی قابل توجه، مطالعه و بررسی است . با اینکه پیش از انقلاب اسلامی و حتی پس از آن، ارزیابی و تحلیل های پراکنده ای پیرامون این موضوع انجام پذیرفته، اما با مروری کوتاه بر منابع مطالعاتی مکتوب ، و نقدها و بررسی های انجام شده از سوی صاحبنظران، به سادگی می توان باور داشت که تاکنون بررسی و تحلیل مشخص و مفیدی از (نقاشی معاصر ایران) صورت نگرفته است . در شرایطی که شناخت جنبه های گوناگون ادبیات تجسمی معاصر بیش از هر زمان دیگر احساس می شود و جامعه ی هنری ما فاقد منابع مطالعه و مدارک مستند برای آشنایی با چهره ی واقعی نقاشی معاصر است ، شاید بتوان به مطبوعات به مثابه زبان گویای هنر جامعه نگریست ، زیرا مطبوعات و نشریه ها در هر جامعه، آینه ی تمام نمای تحولات فرهنگی و هنری است ، و ما به منظور بررسی نقاشی معاصر ایران به مواد و مدارکی قابل استناد نیازمندیم. از اینرو لازم است تا اهداف ، تلاشها و نتایج کار هنرمندان و نقاشان نسل گذشته را مطالعه کرده و جنبه های مختلف آن را بازشناسیم. - این فکر که ساختار ذهنی و فرهنگی هنرمندان ما اصولا با نحوه ی تفکر غربی تضادی آشکار داشته و هنر ما باید با جهانگردی، تفکر، و ریشه های سنتی - تاریخی مان منطبق باشد. - این فکر که الگوبرداری ناآگاهانه از هنر وارداتی، ما را از خویشتن فرهنگی مان جدا می سازد و کسب هویت واقعی در عرصه ی هنر لازمه ی نگرشی مستقل است ، زمینه های گسترده و متنوعی را در ادبیات تجسمی ایران گشوده، تا آنجا که بسیاری از هنرمندان و اندیشمندان، نیز لزوم تحقیق و بررسی دائمی پیرامون این مسئله را برای بازنگری در هنر ما مطرح کرده اند. متن رساله که به (بررسی نقاشی معاصر ایران در مطبوعات) در قبل و بعد از انقلاب اسلامی می پردازد، بر حسب دسترسی به منابع موجود و با روشی تحلیلی، به چگونگی شکل گیری جریانها و نحله های مختلف نقاشی معاصر ایران و جنبه های مثبت و منفی آن، با استناد به منابع مکتوب و مدارک تصویری، که در حافظه ی مطبوعات ثبت شده می پردازد. باشد که آگاهی و شناخت دقیق چهره ی واقعی نقاشی معاصر کشورمان، آنهم گذشته ی نزدیک و ناهموارش ، نگاه و نگرش همه ی هنرمندان و نقاشان نسل امروز را نسبت به ارزشهای ایرانی و اسلامی خود و آنچه در فراراهشان قرار دارد، وسیعتر و پربارتر کند.
منابع مشابه
بررسی نوگرایی نقاشی در ایران معاصر
نقاشی ایران در دهه های بیست تا پنجاه ه . ش پا به عرصه جدیدی گذاشت، که در این راه به دستاوردهای متفاوتی نسبت به سنت های گذشته دست یافت. این موج نو بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود که بعدها این حرکت هنری، هنرنوگرا خوانده شد. هنرمندان بیشتر مشتاق اجرا به شیوه جنبش های آوانگارد غربی بودند و به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی و رمزهای هنر ملی، سنتی و مذهبی کمتر توجه داشتند و این از دلایل عمده...
متن کاملتحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران
هدف این مقاله مقایسهی بازنمایی تصویر زن در نقاشی زنان و مردان معاصر ایران است. این کار با استفاده از الگوی جانشینی در تحلیل نشانهشناختی و ساخت پرسشنامهی تقابلهای معنایی در مقایسهی نقاشی زنان و مردان انجام میشود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانههای توصیفی، شمایلی و کلیشهای از زن آرمانی است، اما نقاشان زن نگاه تبیینی، غیر کلیشهای و تفسیری به ویژگی...
متن کاملوضعیت مطبوعات معاصر تاجیک
مطبوعات تاجیک با نداشتنِ تاریخی طولانی، سه دورۀ نسبتاً مستقل را پشتسر گذاشته است. دورۀ اول از ابتدای سدۀ بیستم تا انقلاب اکتبر است و دورۀ دوم با سلطنت حکومت شوروی آغاز میشود. دورۀ سوم از اواخر سالهای دهۀ هشتاد قرن بیستم آغاز شده و در زمان استقلال تاجیکستان حکم قانونی یافته است. هر مرحله از این مقاطع تاریخی برای مطبوعات تاجیک خصوصیتی ویژه دارد که در این مقاله بهاختصار مورد بحث قرار گرفته است. ...
متن کاملحراجی تهران و تأثیر آن بر روند نقاشی معاصر ایران
بحث اقتصادی هنر همواره در سیر خلق ، ارائه و جریان سازی آن جزو مسائل چالشی بوده است. در این میان، جریانی معتقد به بازاریابی یا همان اصطلاح تخصصی آن یعنی اکسپو هستند. این روند در دوره های مختلف و به اشکال متفاوت مطرح گشته و در بسیاری از کشورها به طرق گوناگون طی سالیان گذشته صورت پذیرفته، لیکن در ایران حرکتی نو تلقی می شود. بر طبق این فرآیند میزان فروش آثار نقاشی براساس مخ...
متن کاملگرایش به باروک در نقاشی فیگوراتیو معاصر
عصر باروک تحولیعظیم در عرصهٔنقاشی ایجاد کرد و امکانات بیانی وسیع نهفتهٔ زیادی را برای نقاشی به ارمغان آورد. این کیفیت های متنوع، زبان تصویری قدرتمندی را شکل داد که از قرن هفدهم تا کنون آبشخور هنرمندان و مکاتب زیادی بوده است. در طول قرن بیستم و بیست و یکم، باروک، هویت خود را به عنوان یک نگرش فرهنگی کلان در عرصه های گوناگون ادامه داد. ظهور دوبارهٔ گرایش های باروک در هنر معاصر، به ویژه نقاشی قابل تأ...
متن کاملتحلیل گفتمان هنر خاورمیانه: بررسی شکلگیری قواعد هنری در جامعه نقاشی معاصر ایران
هدف مقاله حاضر تحلیل گفتمانِ هنر خاورمیانه است. از این رو در گام اول با نقد محدودیتهای نظریه سبک در تحلیل هنر مدرن، بر تحلیل گفتمان به عنوان رویکردی جایگزین تاکید خواهیم کرد و در گام دوم رویکرد گفتمانی را برای تحلیل هنر خاورمیانه به کار خواهیم گرفت. تحلیل گفتمان هنر در یک سطح شامل تحلیل ویژگیهای بصری، کالبدی و ژانر اثر و در سطحی بالاتر شامل تفسیر بینامتنی اثر و نسبت آن با تاریخ و در سطحی بال...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023